Slotdogs

 

Model Racing » Regler » Regler 2009 »

 

Scandinavian Slot Classic
SSC


Tekniskt reglemente

Tillåtna bilar är de som har karosser tillverkade av polystyren (byggsatser t.ex. Revell), glas/kolfiber eller resin (material som ofta används för tillverkning av karosser i små serier).
Karossen skall ha sin förebild av bilar tillverkade före 1974 och vara i skala 1/25, 1/24. När bilen står på banan ska man inte kunna se någon del av chassiet eller dess detaljer sett uppifrån. Alltså inga utstickande hjul.
Kaross:
Karossen ska ha rutor minst fram och bak, dock ej när karossen är av roadstertyp då räcker framruta eller vindavisare. Bilen får gärna ha en förebild men ett fiktivt bygge är minst lika bra dock med kraven att den har precis som alla tävlingsbilar startnummer och då gärna tidstypiska. Och dessutom ska fälgarna vara försedda med ”inserts” så att de ser ut som kopior av riktiga hjul.

Nedan följer en indelning av olika karosstyper som senare får sin förklaring av vikter, bredder och olika teman.

Klass 1: Sport, GT och Sedan
Hit hör bilar med frontmotor som Volvo PV, Ford Escort, Ford Cortina, AC Cobra, Ferrari 250 GTO och Alfa Romeo 1750 t.ex. men även bakmotorförsedda bilar som WV typ 1, WV 1500, Porsche 356/911 eller Alpine A110 t.ex. samt även en del mittmotorbilar som Ferrari Dino och Lotus Europa som tydliga exempel.

Klass 2: Prototypsportvagn / CanAm
Här hittar man bilar som Porsche 917, Ferrari 512, McLaren M1-M8, Lola T70,Ferrari 330 P4, Matisch och Ford GT40 varandes utmärkta exempel.

Inredning:
Ska vara så täckande att inga chassiedelar syns. Förarattrapp ska finnas och så många delar som möjligt ska användas för att uppnå största möjliga realism. Det finns även möjlighet att använda förenklade inredningar i form av dragna lexan dito. I dessa fall så måste åtminstone förarens huvud bestå av polystyren eller resin. Tanken är att det ska se så realistiskt ut som möjligt allt efter byggarens skicklighet.

Chassi:
Helt och hållet fritt men erfarenhetsmässigt så kan rekommenderas att man kör med t.ex. Schöler, Plafit, Slotvision eller liknande på marknaden förekommande fabrikat. Frigången ska vara 0.8mm före,under och efter race.

Motor:
Den enda motor som är tillåten är F10 som finns i olika försäljningsnamn men i grund o botten alla tillverkas av Mabuschi. ( Fox, F10,Fox10 )
Mycket tydligt är att motorn får inte öppnas eller modifieras på något sätt.

Diverse:
Fritt är axlar, utväxling, pick-up, kablar, fälgar.

Däck:
Fram får man använda svamp eller fullgummi med 5mm som minsta tillåtna anläggningsyta.
Bak ska man uteslutande använda Wiesel/Ortmann/ Werks/Dieckel fullgummidäck. Max bredd för däcken bak är 13mm anläggning för Klass1 och 16mm för Klass2. I övrigt ska däcken vara proportionella i höjd mot bilens utseende... (tänk snyggt)...

Spårvidd:
Klass1: front och bakmotor max spårvidd 75mm, mittmotor max 72mm
Klass2: 80mm max spårvidd

Vikt:
Klass1: 160gram varav karosseri med fästen minst 44gram.
Klass2: 180gram varav karosseri med fästen minst 50gram.

Till sist:
Allt som inte står här är heller inte tillåtet.
När ni bygger och om ni känner minsta osäkerhet så fråga...
Tänk även på att här kör vi med bilar tillverkade före 1974 så använd gärna färgnyanser som inte är för moderna... som t.ex. neonfärger var inte förekommande på den tiden...